De wedergeboorten van Bach

Goed nieuws voor kenners en verzamelaars van de muziek van J.S. Bach. Dankzij de Nederlandse Bachvereniging kunnen de liefhebbers 10 jaar lang getuige zijn van de digitale wedergeboorte van Bachs totale oeuvre. Elke vrijdag wordt een nieuwe opname van een van de 1080 werken gratis aangeboden op www.allofbach.com.  Volledigheid, verantwoorde kwaliteit van de uitvoeringen en bovendien in hoge resolutie en gratis te genieten waar en wanneer je maar wilt. Het zijn kwaliteiten die gepassioneerde liefhebbers, verzamelaars en vorsers zeker zullen aanspreken.

Bach Reflections, met trompettist Gerard Kleijn, celliste Larissa Groeneveld, gitarist Ed Verhoeff, bassist Paul Berner en mijzelf op saxofoon laat horen dat Bachs muziek vandaag de dag meer te bieden heeft dan verantwoorde klassieke vertolkingen. In 2007 toen ik een cross-over bijdrage mocht leveren in de kantlijn van het Jazz Fest in Leipzig raakte ik overtuigd van de overeenkomsten tussen zijn manier van componeren en onze werkwijze als improviserende musici. Uiteraard kende ik de verhalen dat hij niet alleen een groots componist was van een enorm en multi-functioneel oeuvre maar ook een bewonderd en door sommigen zelfs gevreesd improvisator.

Het is de kunst van het variëren die Bach en de hedendaagse jazz musicus met elkaar verbindt. Ik noem her slechts 2 van de talrijke voorbeelden. In de Chaconne in D mineur, het enorm lange vijfde deel uit de eerste partita voor viool solo dient een basfiguur van 4 maten als harmonisch fundament voor vierenzestig variaties die variëren van eenstemmig tot polyfoon en die alles vragen van de virtuositeit van de uitvoerder. Vervang de variaties door improvisaties en je hebt een blauwdruk voor de opbouw van een jazzsolo. Ook een werk als Das Wohltemperierte Klavier, bedoeld voor de jonge en leergierige keyboard spelers in Bachs tijd, vindt navolging in hoe de jazz studenten van vandaag harmonische cadensen instuderen door deze in alle 12 toonsoorten te variëren.

In de vertolkingen van Bach Reflections worden de wortels van Bachs muziek blootgelegd om deze vervolgens te verbinden met het geluid van de actuele muziekpraktijk. Instrumenten die Bach gekend heeft, de cello, de trompet en de contrabas, worden gecombineerd met de moderne elektrische gitaar en de saxofoon. Hierdoor ontstaat een nieuwe klank die nog steeds gebaseerd is de oude harmonische structuren, maar die tijdens elk concert opnieuw dienen als voertuig voor virtuoze improvisaties. Zie hier onze analoge wedergeboorte van Bachs muziekkunst in de muzikale context van vandaag.
Dick de Graaf

Bach Reflections website

De pers over de recente CD To B or not to B:

Meesterwerken, deze eigen interpretaties van monumentale barokmuziek –  Jazzenzo, Rinus van der Heijden

Deze cd is zeker To B – Muziekwereld

Tedere toonzetting en gedreven ‘groove’ creëren een uitzonderlijk fraai en uitdagend muzikaal palet – Jazzflits, Frank Huser

Ritmische en harmonische variaties geven extra cachet –  Jazzism, ****1/2, Ken Vos

concerten:

7 juni 2014 – 3 x Bach – Natuurmuseum – Leeuwarden – 20 uur.
Met m.m.v. Het Leeuwarder Kamerkoor en Larissa Groeneveld
reserveer kaarten

21 juni 2014 – 3 x Bach – Energiehuis – Dordrecht – 20 uur.
Met m.m.v. Het Drechtsteden Bachkoor, Ivo Janssen en Larissa Groeneveld.Reserveer kaarten