Nieuwe groep – ZAUBERLICHT

ZAUBERLICHT laat renaissance, barok, jazz en folkinvloeden horen in één ensemble. Deze muziekstijlen  liggen  dichter bij elkaar  dan we vaak denken.  Improvisatie was een integraal onderdeel van de muziek uit de 16e en 17e eeuw.  Zauberlicht haalt haar inspiratie onder andere uit oude  muziek en transformeert deze op geheel eigen wijze in muziek waarin improvisatie opnieuw een prominente rol vervult. Wat gebeurt er als je improvisatie  loslaat op die prachtige , open structuren  uit de  oude muziek;
dan krijg je ZAUBERLICHT.

Knots komt uit op Amerikaans label Red Piano Records

Wij zijn heel blij om te melden dat de cd ‘Knots’ van de groep Wild Man Conspiracy is opgepikt door het  New Yorkse platenlabel ‘Red Piano Records’ . Na de digitale release van de cd in juli 2014 volgt op 7 april de wereldwijde distributie via Red Piano Records van de fysieke cd.  Ook zal er in de VS een uitgebreide pr campagne gestart worden om de cd onder de aandacht te brengen.

De New Yorkse cd release zal plaatsvinden op 7 april 2015. Het NL cd release concert vind plaats op zondag 5 april bij Jazzpodium Waterweg(Wennekerpand) – Schiedam om 15 uur.

cover knots web
line up:
Guillermo Celano – gitaar/effects/compositions
Gerard Kleijn – trompet, flugelhorn, melodica, voice, effects, compositions
Joost Kesselaar – drums, compositions

Website: www.wildmanconspiracy.com
Website: www.redpianorecords.com

Naar aanleiding van de digitale release in juli 2014 de volgende quotes:

Drie grootheden uit de Nederlandse jazzscene. trompettist Gerard Kleijn, gitarist Guillermo Celano en drummer Joost Kesselaar keten gewoon een beetje met elkaar. En dat klinkt dan ook nog zo fantastisch!
Co de Kloet en Mijke van Wijk in Jazzism

Is het misschien toch een twijfelachtige samenzwering van drie wilde mannen?  maar dan wel een erg leuke en eentje die je laat genieten van grenzeloosheid.
Jazzflits/Frank Huser

Irreverent improvising Dutch trio explores sonic possibilities and pushes limits of interplay. Red Piano Records/USA

Deze nieuwe CD met zijn trio Wild Man Conspiracy heeft echter absoluut een rocksound, met gitaar en trompeteffecten. Het trio klinkt groter dan de 3 musici. Composities waar nu eens een mooie melodie, dan weer een broken beat ritme, dan weer een vrije noise impro centraal staan worden rijkelijk (maar gelukkig niet té veel) van soundeffecten voorzien. Tamelijk onvoorspelbaar slaat de muziek soms opeens om van rustig en lyrisch naar heavy en lawaaierig.
Vera Vingerhoeds Blog

Bach DNA – kijkje in de keuken van de componist

Voor wie van plan is het optreden van het Clazz Ensemble tijdens het Bach Festival in Dordrecht bij te wonen voor alle andere nieuwsgierigen, een kijkje in de keuken van de componist….

  1. Het begin van First Intervention doet u misschien denken aan historische arrangementen van de muziek van J.S. Bach door het The Modern Jazz Quartet, the Swingle Singers and Jacques Loussier. Trompettist Frank Anepool en saxophonist Arno Bornkamp gaan van start met Bachs eerste tweestemmige inventie in C (BWV 772). Nadat bariton saxofonist Nils van Haften, bas trombonist Koen Kaptijn en pianist Frank Carlberg zich bij hen gevoegd hebben, valt de ritmesectie in met een swingende ostinato die gaat dienen als begeleiding van improvisaties door de trombonisten Vincent Veneman and Koen Kaptijn. Verderop is er soloruimte voor saxofonist Werner Janssen die begeleid wordt door een stuwend ritme, tussen samba feel en swing.
  2. Trouble Ahead begint met een opeenstapeling van grillige dwarsfluitmelodieën over een akkoordenschema dit zowel Bachkenners als jazzfreaks bekend in de oren kan klinken. De ritmesectie zet een stevig ritme neer dat als een hartslag tot aan het eind van het stuk blijft doorkloppen. De uitwaaierende fluitlijnen worden abrupt onderbroken door een uitbarsting van rockende ritmische patronen. Zij vormen de neerslag van de gevoelens van frustratie die heersten in de tijd dat ik met dit stuk bezig was: de dagen na de fatale crash van vlucht MH17 in het oosten van de Oekraine. Als een fenix uit de as verschijnt trompettist Gerard Kleijn met zijn interpretatie van de aria Erbarme Dich uit de Mattheus Passion (BWV 244).
  3. Het begin van Dazzled is het domein van het saxofoonkwartet. De fuga no 2 in c mineur uit das Wohltemperierte Klavier (BWV 871) vormde mijn inspiratie voor dit stuk. Ook hier geeft de ritmesectie met een stevige beat structuur en rust aan de nogal hectische melodie. Pianist Frank Carlberg treedt naar voren als solist en aan het einde herhalen de koperblazers de beginmelodie van het saxofoonkwartet.
  4. Stoner is de jazz ballad in dit project. Genoemd naar de hoofdpersoon in het gelijknamige boek van John Williams is dit stuk gebaseerd op de vijfde van Bach’s driestemmige inventies (BWV 791). Nils van Haften speelt een onbegeleide solo als intro en improviseert verderop op zijn bassclarinet. Een belangrijke solistische rol in dit stuk is ook weggelegd voor Guus Bakker op de basgitaar.
  5. Ter verluchtiging van dit indringende project heb ik Jethro Tulls bekende versie van Bourree Bourree uit Bachs eerste suite voor luit (BWV 996) als basis genomen voor Past Tense. Tot mijn eigen verbazing kende ik de eerste helft van Ian Andersons fluit solo op de LP Stand Up uit 1969 nog uit mijn hoofd. Maar deze plaat was voor mij destijds dan ook een van de redenen waarom ik zelf dwarsfluit ben gaan spelen. Het Clazz Ensemble klinkt hier als een stuwende bigband. Het swingt en ‘shuffelt’ en daagt de beide trombonisten en saxofonist Arno Bornkamp uit tot energieke improvisaties.
  6. Turtle Bay is het adres van het gebouw van de Verenigde Naties in Manhattan. Voor deze compositie nam ik Bachs zesde inventie in e majeur (BWV 777) als vertrekpunt. Door de voortdurende syncopen in een van de twee stemmen doet deze compositie sterk denken aan een gesprek tussen twee personen. Turtle Bay is een permanente chase chorus waarin wisselende duo’s hun muzikale conversaties naadloos in elkaar over laten gaan. Hun glad geregisseerde conversaties worden echter regelmatig onderbroken door luide accenten door de rest van de spelers. In contrast met de gedetailleerde blazerspartijen staan de twee vrijgevochten improvisaties door pianist Frank Carlberg en mijzelf.
  7. Het massieve geluid van Bach’s Passacaglia voor orgel in c mineur (BWV 582) was mijn inspiratiebron voor het eerste gedeelte van Trinity. Het is luid en rafelig en de dichte textuur wordt nog extra benadrukt door mijn solo op de tenor sax. Maar dan  klaart plotseling de lucht op en wentelt de band zich in een even spiritueel als vreugdevol 9/8 ritme. Verschillende solisten spelen solo fills over de tijdloze melodie, die langzaam uit het beeld verdwijnt.

Dick de Graaf

De wedergeboorten van Bach

Goed nieuws voor kenners en verzamelaars van de muziek van J.S. Bach. Dankzij de Nederlandse Bachvereniging kunnen de liefhebbers 10 jaar lang getuige zijn van de digitale wedergeboorte van Bachs totale oeuvre. Elke vrijdag wordt een nieuwe opname van een van de 1080 werken gratis aangeboden op www.allofbach.com.  Volledigheid, verantwoorde kwaliteit van de uitvoeringen en bovendien in hoge resolutie en gratis te genieten waar en wanneer je maar wilt. Het zijn kwaliteiten die gepassioneerde liefhebbers, verzamelaars en vorsers zeker zullen aanspreken.

Bach Reflections, met trompettist Gerard Kleijn, celliste Larissa Groeneveld, gitarist Ed Verhoeff, bassist Paul Berner en mijzelf op saxofoon laat horen dat Bachs muziek vandaag de dag meer te bieden heeft dan verantwoorde klassieke vertolkingen. In 2007 toen ik een cross-over bijdrage mocht leveren in de kantlijn van het Jazz Fest in Leipzig raakte ik overtuigd van de overeenkomsten tussen zijn manier van componeren en onze werkwijze als improviserende musici. Uiteraard kende ik de verhalen dat hij niet alleen een groots componist was van een enorm en multi-functioneel oeuvre maar ook een bewonderd en door sommigen zelfs gevreesd improvisator.

Het is de kunst van het variëren die Bach en de hedendaagse jazz musicus met elkaar verbindt. Ik noem her slechts 2 van de talrijke voorbeelden. In de Chaconne in D mineur, het enorm lange vijfde deel uit de eerste partita voor viool solo dient een basfiguur van 4 maten als harmonisch fundament voor vierenzestig variaties die variëren van eenstemmig tot polyfoon en die alles vragen van de virtuositeit van de uitvoerder. Vervang de variaties door improvisaties en je hebt een blauwdruk voor de opbouw van een jazzsolo. Ook een werk als Das Wohltemperierte Klavier, bedoeld voor de jonge en leergierige keyboard spelers in Bachs tijd, vindt navolging in hoe de jazz studenten van vandaag harmonische cadensen instuderen door deze in alle 12 toonsoorten te variëren.

In de vertolkingen van Bach Reflections worden de wortels van Bachs muziek blootgelegd om deze vervolgens te verbinden met het geluid van de actuele muziekpraktijk. Instrumenten die Bach gekend heeft, de cello, de trompet en de contrabas, worden gecombineerd met de moderne elektrische gitaar en de saxofoon. Hierdoor ontstaat een nieuwe klank die nog steeds gebaseerd is de oude harmonische structuren, maar die tijdens elk concert opnieuw dienen als voertuig voor virtuoze improvisaties. Zie hier onze analoge wedergeboorte van Bachs muziekkunst in de muzikale context van vandaag.
Dick de Graaf

Bach Reflections website

De pers over de recente CD To B or not to B:

Meesterwerken, deze eigen interpretaties van monumentale barokmuziek –  Jazzenzo, Rinus van der Heijden

Deze cd is zeker To B – Muziekwereld

Tedere toonzetting en gedreven ‘groove’ creëren een uitzonderlijk fraai en uitdagend muzikaal palet – Jazzflits, Frank Huser

Ritmische en harmonische variaties geven extra cachet –  Jazzism, ****1/2, Ken Vos

concerten:

7 juni 2014 – 3 x Bach – Natuurmuseum – Leeuwarden – 20 uur.
Met m.m.v. Het Leeuwarder Kamerkoor en Larissa Groeneveld
reserveer kaarten

21 juni 2014 – 3 x Bach – Energiehuis – Dordrecht – 20 uur.
Met m.m.v. Het Drechtsteden Bachkoor, Ivo Janssen en Larissa Groeneveld.Reserveer kaarten